Författare Ämne: LHC  (läst 1469 gånger)

z4tz

• Medlem
  • **
  • Antal inlägg: 61
    • Visa profil
    • z4tz.st
LHC
« skrivet: 2008-09-09, 21:10:39 »
Om ca 14-15 timmar vid skrivandets tid kommer LCH att försöka starta den första kompletta strålen genom hela tunneln.

Bland annat aftonbladet.se uppmärksammar detta med en stor artikel "Målet: Skapa nytt big bang"
Expressen har "Starka reaktioner på jordens undergång" överst på deras hemsida.

Ganska intressant och se att folk faktiskt tror dessa få vetenskapsmän som går ut och varnar för att jorden kommer förintas och ingen lyssnar på de över 7000 vetenskapsmän som faktiskt jobbar med detta direkt eller indirekt. Liknande kollisioner sker så nära som i vår atomsfär och är där några svarta prickar på våran himmel?

Jag har inte sett en enda vettig artikel i någon icke vetenskapsbaserad tidning om vad LHC faktiskt ska användas till eller vad man hoppas på att hitta, bara att man ska försöka skapa ett nytt big bang, eller liknande för att undersöka hur universum kom till, vilket är en så grov sak att säga eftersom jag skulle nog gissa på att 50% av all forskning har det som slutmål egentligen.

Ne jag ser fram emot morgondagen även om den inte kommer ge oss några nyheter av fysikalisk vikt så är det en stor dag för vetenskapen.
Don't argue with an idiot. First he will drag you down to his level, then beat you by experience.

z4tz

• Medlem
  • **
  • Antal inlägg: 61
    • Visa profil
    • z4tz.st
SV: LHC
« Svar #1 skrivet: 2008-09-10, 23:10:55 »
Uppdatering:
Testet började idag kl 9.30 ungefär och redan efter en timme lyckades man få strålen att gå genom hela tunneln på 27km!
Imorgon kommer man försöka få strålen att gå på andra hållet också vilket innebär att första kollisionerna inte kommer ske för än imorgon. DVS att alla dessa domedags-teorier borde inriktat sig på morgondagen och inte idag då inget egentligen kunde hända, värt ett litet skratt!

Tack för mig på denna stora dag för vetenskapen!
Don't argue with an idiot. First he will drag you down to his level, then beat you by experience.