Författare Ämne: Latex stöd?  (läst 2684 gånger)

3,1415926535

• Gäst
Latex stöd?
« skrivet: 2008-10-20, 18:08:58 »
Finns det stöd för Latex på det här forumet?...

Få se nu...

[tex]N=\left\{0,\hspace{6}1,\hspace{6}2,\hspace{6}3,\hspace{6} ...\right\} \\ Z=\left\{...\hspace{6},\hspace{6}-3,\hspace{6}-2,\hspace{6}-1,\hspace{6}0,\hspace{6}1,\hspace{6}2,\hspace{6}3,\hspace{6}...\right\} \\ Q=\left\{alla\hspace{6}tal\hspace{6}\frac{m}{n}\hspace{6},\hspace{6}n\neq 0\hspace{6},\hspace{6}n\hspace{6}och\hspace{6}m\in Z\right\}[/tex]

... hmmm, tydligen inte! Det är inte bra!

När kommer Latex stöd?... det här är väl ändå ett matematikforum?... lycka till med att skriva formler på ett smidigt sätt på en dator utan Latex.

Olmo

• Full Medlem
  • Antal inlägg: 104
    • Visa profil
SV: Latex stöd?
« Svar #1 skrivet: 2008-10-20, 19:15:34 »
lycka till med att skriva formler på ett smidigt sätt på en dator utan Latex.
Har personligen inte haft några problem med ASCII-Math, som är vad detta forum stöder.

3,1415926535

• Gäst
« Svar #2 skrivet: 2008-10-20, 20:12:36 »
lycka till med att skriva formler på ett smidigt sätt på en dator utan Latex.
Har personligen inte haft några problem med ASCII-Math, som är vad detta forum stöder.

Då ska vi se...
`
(x+1)/(x-1)
x^(i+j)
x_(ij)
sqrt(x)
root(n)(x)
stackrel(+)(->)
text(any)
`
... fungerar icke!

$
(x+1)/(x-1)
x^(i+j)
x_(ij)
sqrt(x)
root(n)(x)
stackrel(+)(->)
text(any)
$

... fungerar icke!

$sqrt(x)$

... fungerar icke!

`sqrt(x)`

$alpha beta chi delta Delta epsi eta gamma Gamma iota kappa lambda Lambda mu nu omega Omega phi Phi pi Pi psi rho sigma Sigma tau theta Theta upsilon xi Xi zeta$

`alpha beta chi delta Delta epsi eta gamma Gamma iota kappa lambda Lambda mu nu omega Omega phi Phi pi Pi psi rho sigma Sigma tau theta Theta upsilon xi Xi zeta`

$alpha$

`alpha`

Oj då! Det fungerar visst!  :D Men bara efter att man har publicerat inlägget! Vad är det med förhandsvisning då?... jag vill inte spara och ändra ett inlägg för varje gång för att se hur resultatet blir. Det är speciellt vanligt att jag vill kunna se resultatet av ett inlägg innan jag har publicerat det när jag skriver ett matematiskt uttryck.

Är det ASCIIMathML ni använder?... (http://en.wikipedia.org/wiki/ASCIIMathML)

« Senast ändrad: 2008-10-21, 01:12:28 av 3,1415926535 »

Taras

• Administrator
  • Medlem
  • Antal inlägg: 64
    • Visa profil
« Svar #3 skrivet: 2008-10-22, 12:10:34 »
Hej,

Jo, det är ASCIIMathML som stöds.
Tyvärr stöds inte förhandsvisningen, men man kan testa formlerna på t.ex. http://www1.chapman.edu/~jipsen/mathml/asciimathdemo.html