Författare Ämne: Är sten i faunan orsaken till jämn temperatur och svaga vindar?  (läst 2324 gånger)

Bliblablio

• Medlem
  • **
  • Antal inlägg: 15
    • Visa profil
Eftersom sten ger en jämnare temperatur än sand över dygnet, bör dom minska vinden och öka regnet, detta är min slutsatts, kommer ni fram till samma slutsatts så tycker jag vi dumpar all sten i öknen så blir det en regnskog, medans vårat långa avlånga land får mycket mindre regn.

Det har nog att göra med det termodynamiska indexet i stenen. Mer än så behöver inte sägas, alla som röstar med mej säger att vi gör oss av med stenen.

Sten ser också till att allt liv inte förbränns i öknen..

Mattiasd

• Medlem
  • **
  • Antal inlägg: 14
    • Visa profil
SV: Är sten i faunan orsaken till jämn temperatur och svaga vindar?
« Svar #1 skrivet: 2009-11-24, 15:52:36 »
Om det skulle vara fullt av sten hur skulle då växter växa?
Sand=sten
100 år senare kommer all sten ha förvandlats  till sand= Vi är tillbaka på ruta ett igen.
Hur hade du tänkt transportera flera miljoner ton till Sahara och samtidigt ta bort massor sand?

Bliblablio

• Medlem
  • **
    • Visa profil
« Svar #2 skrivet: 2009-11-24, 16:06:30 »
Man kan ge stenen någon sort emalj, billig helst, eller finslipa den

Växter kan oftast växa nära och på stenar.

Men visst erroderar stenen, men går det verkligen på hundra år? (pyramiderna verkar ha klarat sig)

Och sista frågan, man kan tröska upp den sten som finns först. Sedan kan man exportera stenar till sahara via båt.

Det lär finnas sten någonstans i närheten också troligen.

Snyggt porträtt.
« Senast ändrad: 2009-11-24, 16:16:45 av Bliblablio »

Mattiasd

• Medlem
  • **
  • Antal inlägg: 14
    • Visa profil
« Svar #3 skrivet: 2009-11-24, 16:48:44 »
Man kan ge stenen någon sort emalj, billig helst, eller finslipa den

Men visst erroderar stenen, men går det verkligen på hundra år? (pyramiderna verkar ha klarat sig)

Och sista frågan, man kan tröska upp den sten som finns först. Sedan kan man exportera stenar till sahara via båt.

Snyggt porträtt.

Vet inte hur lång tid det tar för en sten att erodera, det kan säkert ta längre tid.

Tack :D dock är det inget jag har hittat själv utan det är vetenskapsforum egna bilder.

Bliblablio

• Medlem
  • **
    • Visa profil
« Svar #4 skrivet: 2009-11-24, 17:24:34 »
Det nybildas också sten längre ner i sanden, pga. trycket.

Så jag är säker på att vi hellre ska transportera det än mat.

Bara dom inte börjar kasta dom på varandra..

Texasj

• Nykomling
  • *
  • Antal inlägg: 11
    • Visa profil
« Svar #5 skrivet: 2011-12-02, 10:52:22 »
Man kan ge stenen någon sort emalj, billigt helst, eller finslipa den

Snyggt porträtt.

Låter vettigt! Tror att det först skulle krypa upp lite ökenväxter och så vidare men efter kanske 50 år har det nog skapats jord. Då kan de fattiga afrikanerna göra om saharaöknen till en stor bördig åker där man odlar majs och potatis. Sen kan dom också bygga vackra hus och och sett stort utbud med hotell och billiga hostel och afrika kommer, när resor blivit billigare, situationen säkrare osv bli ett semesterparadis. Jag röstar för!
« Senast ändrad: 2011-12-09, 09:40:15 av Texasj »