Författare Ämne: solceller  (läst 908 gånger)

Mattiasd

• Medlem
  • **
  • Antal inlägg: 14
    • Visa profil
solceller
« skrivet: 2009-11-24, 16:20:08 »
(Visste inte vilket forum jag skulle lägga den i så jag la den här. Om någon vet ett bättre forum kan dom gärna lägga det där)

Till ämnet, jobbar med fysik i skolan nu närmare bestämt om energikällor.

När vi såg på en film om solceller fick jag reda på att den hade elektroner och neutroner.

Frågade samma sak till min lärare men hon hade inget svar.

Elektroner och neutroner kan man ju inte lagra under en längre period. Fungerar det samma sak med solceller, alltså att  om ca 20 år efter man har köpt en solcell är den obrukbar? P.g.a. att all laddning har försvunnit? Eller hur fungerar det?

Har en inlämnings uppg. om energikällor tills nästa vecka så det skulle vara bra om jag fick ett svar så snabbt som möjligt.

Bliblablio

• Medlem
  • **
  • Antal inlägg: 15
    • Visa profil
SV: solceller
« Svar #1 skrivet: 2009-11-24, 17:41:37 »
Rent teoretiskt kan en solcell vara jättehållbar. Protonerna och elektronerna skiljs åt, men löper åter så småningom, det är återgången som ger energi, att dom skiljs åt beror på att solens energipartiklar (även kallade fotoner) exiterar elektronen så den flyger iväg. Sedan laddar jorden up solcellen med elektroner igen, så en bra jordning kan nog förbättra solcellen avsevärt. I rymden kan det vara annat dock. Elektroner, neutroner och protoner skapar tillsammans atomer som vårt solsystem är byggt utav.

Det finns en supernovarest ute i rymden vars laddning är starkt positiv, det kan vara ett exempel på när elektronerna verkligen försvinner.. Men det brukar kallas att sväva ut.