Fysik > Klimatförändringar

Är detta möjligt?

(1/1)

J.Kemi:
Har hört att av alla förbrännings avgaser vi människor släpper ut så är detta endå inte dom gaserna som påverkar klimat förändringa mest. Utan att det skulle vara vatten ångor.

visserligen så är vatten ångor en tung gas och jorden består av ca 74% vatten men fortfarande skulle detta vara möjligt, jag har själv svort att acceptera detta.  ???

SlonAnapa:
Áîëüøîé āņņîđōčėåíō îōäåëî÷íûõ ėāōåđčāëîâ č ėāōåđčāëîâ äë˙ ņōđîčōåëüņōâā īî ņāėûė âûãîäíûė öåíāė:  ãāįîáåōîí, īåíîņōåęëî, öåėåíō, øōķęāōķđęč, øīāōëåâęč, ņķõčå ņōđîčōåëüíûå ņėåņč, ęëåč, ęđīč÷, ķōåīëåōčëč, ęđåīåæ č ėíîãîå äđķãîå.

Īđåäîņōāâë˙ūōņ˙ ņęčäęč!

Crystals:
slogs av en tanke när jag läste din fråga, men vill dock understryka att jag egentligen inte har en aning.

men vi människor släpper ut ämnen som värmer upp jorden; växthuseffekten.
när jorden värms upp, värms också vattnet och mer vattenånga än tidigare bildas. dessutom smälter isarna vid polerna och mer vatten frigörs (visst det vattnet kyler förståss också).

sedan har ju jorden undergått klimatförändringar från tid till tid redan innan vi människor fanns, så att vi människor ensamma skulle bidra till vad vi nu ser ställer jag mig tveksam till. men självklart skyndar vi på det.

så min spontana teori, utan någon direkt kunskap i ämnet, är att det du skriver på ett sätt kanske kan vara sant, om man vrider ordentligt på orden...
alltså: vattenångan kanske skulle kunna vara den gas som påverkar mest, men att mycket av den vattenångan kommer från påverkan av människan och de andra gaser vi släpper ut.
och är det så kan man ju egentligen inte påstå att vattenångan är det som påverkar mest.

Olmo:
Du har alldeles rätt Crystals. När temperaturen stiger ökar mängden vattenånga i atmosfären, vilket förstärker uppvärmningen. Vattenånga är en viktig växthusgas men den är endast reaktiv, dvs den är inte drivande i klimatförändringar utan reagerar endast på och förstärker klimatförändringar som orsakas av andra faktorer.

Navigering

[0] Meddelandeindex

Gå till fullversion