Verkligt är vad vi kan se, höra, ta på, känna, betrakta, studera, iakta. Resten är spekulationer. Evolutionsläran börjar till och med komma fram till de slutsatser att intelligensen är en produkt av den biologiska hjärnan, intelligensen som sådan är en slutprodukt alltså. Något "intelligent väsen" kan därför inte ha skapat oss eller funnits till innan oss. Men den läran är ju kanske mer eller mindre på teorinivå än så länge..
Darwin m.fl. ink. oss själva har fått varit iaktagare hur religionen och "spekulationernas sfär" ständigt får omarbeta sin "verklighet" efter fakta. Naturens mysterier såsom åskan, norrskenet och så vidare är bara exempel på detta. Exempel går att få på varje nivå om man nu vill det och till och med från centrat av religionernas dogmer som kontinuerligt får skräddarsydda kostymer. Den enda "reasonable conclusion" man kan dra är att en lögn föder flera lögner medelst sanningen alltid har varit klar och objektiv, om än progressiv. Om man tar en titt på inte bara bibelns historia utan även religionens historia i modern tid så kan man ju inte heller påstå någonting annat än att religion och vidskepelse, illusioner och predikningar inte gett oss någonting annat än lidande, ondska och elände. Snedvriden moral alltså. Men vad annat har man att förvänta sig när människor tillber en ärelysten blodstörstig Gud som inte har någonting emot folkmord där kvinnor och dibarn dödas?
Om Gud eller andra väsen fanns; Varför är människan det enda som tillber dem? Precis som apor äter frukt, delfiner pratar och fåglar bygger bo finns det ingenting som skiljer djur åt, förutom en fundamental sak; Vårat medvetande av den oundvikliga döden. Och religionen, är de svagas medicin.
Jag sade "de svagas" och trampar säkert någon på tårna nu men det är faktiskt en åsikt jag har. Jag har av erfarenhet lärt mig att religiösa tror av de anledningarna jag ovan nämnde, och det är ingenting annat än en definition på "svaghet".
Vilken religiös har någonsin sagt att tro inte krävs? Vem har någonsin lagt fram bevis för sin Guds existens? Således: Att Tro på Gud är en subjektiv ståndpunkt för att slippa ta fullständigt ansvar över livet = Svaghet.
Det är den kopplingen jag drar hur hårt det än låter. Oj det här spårade ju ur =) Klimatförändringar ja.. Jag tror mycket väl på människans förmåga att rätta till saker och ting. Hon har tagit sig genom kriser förr. Al Gore har säkert gjort sin dokumentär nu inför valet i en politisk strategi, men för den sakens skull har han inte mindre rätt i det han säger. Politiskt vilja framför allt är ju det som krävs och var jag en Amerikan skulle jag lätt ha röstat på Al Gore. Han har trots allt intresserat sig oerhört engagerat och långvarigt i klimatfrågorna. Och att jorden snart går under borde ju vara No 1 på varje politikers agenda.