Fysik > Klimatförändringar
Planeten!!!
lella:
Detta var verkligen en tråd för mig. Detta intresserar mig enormt.
Vad är det som händer egentligen, tänker främst på denna höst som har varit. Maskroser har blommat om på gräsmattorna här där jag bor och man har nästan kunnat tro att det varit vår igen, fast luften varit fuktigare än vanligt.
Vad kommer hända i framtiden, hur kommer vintren att vara?
Är det så illa som det låter på tv, senast jag hörde om det på tv var för 2min på agenda på svt1. Forskarna säger nu att klimatet förändras fortare än vad de kunnat förutspå och det känns nästan som det ligger en global panik i luften kring detta.
Snart ska de även börja sända en dokumentär i några delar på svt, det hette Planeten, där detta kommer att diskuteras bland våra världsledare.
Har även nyligen sett några väldigt intressanta dokumentärer kring samma ämne.
Too hot not to handle
BBC har en serie i 4 delar som handlar om det extrema vädret på jorden.
Wild Weather - Wind / Wet / Cold /Heat
Vad har ni för funderingar kring detta? Är det bara några uppblåsta nyheter för att ha nåt att skriva om, är det jordens naturliga rytmen eller beror det på oss människor?
AntiKrist:
Hysterin över klimatförändringarna är helt befogade. Enligt Al Gore och hans dokumentär har vi ca 50 år, maximus 70 år på oss innan jorden är obeboerlig. Vad som är det riktigt tragiska är att vi har alla resurser för att vända på detta och återgå till de nivåer som jorden en gång hade innan människan bestämde sig för att skita ner den. OCH som Al Gore framlade lite som hastigast, varje ny teknik har alltid skapat arbetstillfällen och gett den globala ekonomin en spark i röven. Så argument som menar på att vi "inte har råd" att bry oss om milön är fullständigt urholkade. Faktum kvarstår att fortlöper våran utveckling utan en massiv internationell insats så kommer vi inte ha en planet kvar att bo på, och vad spelar "guldtackor" för roll då?
lella:
Hmm tror du har rätt att hysterin är befogad. Men jag är inte lika säker på att det endast handlar om pengar.
Visst kan man styra en del med pengar men vi är också en överbefolkad planet. Ibland funderar jag på om det inte är moder jords egna sätt att se till att populationen regleras. Kanske låter det hårt för de nära som mist någon och naturligtvis ska vi hedra alla de som fallit offer för de naturkatastrofer och krig som nu drar fram. Jag tror att det är viktigt att samlas och diskutera.
En ide som jag hört är att det är moder jord som skriker då hon är på väg att föda. Och att det som händer här på planeten bara är förvärkar. De människor som blir kvar här på jorden efter födelsen är det människor som lärt sig behärska planetens alla element jord, vind, vatten och eld, Och de ska få bevittna paradiset och få chansen att skapa den perfekta värden i harmoni. En väldigt fin filosofi tycker du inte? Men är det något att leva efter ? Är det något att sträva efter? Ja, svarar jag på det.
AntiKrist:
Men det är ju ren spekulation/filosofi och en hypotes som inte ens skulle gå att bevisa eller forska i. Själv är jag en nära anhängare av verkligheten. Om du menar att "moder jord styr sig självt" och att det är "ödet" ja men då svarar jag samma sak: Det är ödet som gjort oss till 6 miljarder människor.
Det är nästan uteslutande den industriella revolutionen som gjort att vi förgiftat planeten, planeten i sin tur klarar lätt av x * befolkningens mängd. Resurserna finns. Och i slutändan, alltså någon gång, kommer vi säkert få strypa barnafödseln med lagliga medel om vi inte har löst problemet på något annat sätt. Men att tillskriva planeten, en klump av materia - produkten av sin plats i universum, såsom ett intelligent väsen är lite science fiction tycker jag. Men jag kan ha missuppfattat dig.. lite grann?
lella:
Det är som sagt var bara filosofier och trosuppfattningar och som du säger, inget som i dagsläget går att bevisa.
Jag gillar att höra många olika synpunkter på en och samma sak. Man lär sig alltid något nytt och det går att lära sig mycket utav andra och deras sätt att uppleva världen vi lever i.
Jag håller klart med dig om att det är dags att göra stora förändringar och det är vi människor som måste göra det. Tycker det är synd att det ska vara ekonomiska skäl som avgör om våra barn ska ha en framtid här på jorden eller inte. Varje människa får göra sin del till en bättre planet och det måste nog göras nu, så det är bra att det börjas tas på allvar.
Det jag funderar på är att du säger att du är en anhängare av verkligheten. Vem bedömer vad som är verklighet för var och en av oss? Din verklighet är ju bara din och är påverkad av ditt levnadsmönster och dina upplevelser.
Vad menar du med verklighet egentligen? Är det din världsbild du syftar på eller är det helt vetenskapligt styrt?
Människan har trott på moder jord och hennes kraft sen långt tillbaka i tiden, och det visas i många religoner och i många livsåskådningar.
Du får gärna formulera dig lite mer utförligt om du vill förklara för mig varför just din verklighet skulle vara mer korrekt än någon annans. Science fiction har absolut inget med saken att göra, för då borde alla trosuppfattningar och religon vara science fiction då eller?
Ha det gott /lella
Navigering
[0] Meddelandeindex
[#] Nästa sida
Gå till fullversion