Författare Ämne: Planeten!!!  (läst 6102 gånger)

lella

• Gäst
SV: Planeten!!!
« Svar #15 skrivet: 2006-11-05, 08:21:41 »
Vad heter denna dokumentär du  nämner med Al gore hela tiden. Skulle vara intressant att se den. Att det skulle gå så här galet är inget som är nytt för mig utan det har jag vetat i många år. Jag uppmärksammade det ordentligt 1998 och jordens klimatförändringar har legat i mitt intresse sen dess.  Men klimatförändringarna är bara en  del av allting som kommer göra det svårt för oss att leva här på jorden.

lella

• Gäst
« Svar #16 skrivet: 2006-11-05, 11:10:55 »
Har lite frågor  till er alla som kommer in och läser här.
Jag skulle vilja att ni tar en liten stund till att fundera på vad ni tror händer med våra samhällsstrukturer om klimatet förändras ytterligare och kraftigare naturkatastrofer inträffar.
Jag tänker mest på orkanen Katharina och tsunamin i Sydostasien som var två riktigt stora katastrofer, då hela samhällsstrukturer påverkades markant.

Vad skulle ni gjort för att förbereda er?
Hur tror ni att vi människor kommer förhålla oss till varandra i en sådan kris? Och vad ska man tänka på för att kunna förändra världen i framtiden som en ensam individ?
Vad behöver man lära sig för förberedande kunskaper nu för att kunna leva i framtiden?
Är det smart att lägga ansvaret på den politiska makten eller har man ett större egenansvar?

Man kan fylla på med många frågor men jag börjar här och hoppas på att detta ska starta en liten debatt här på forumet. hoppas fler kommer in coh visar sitt intresse

myggan

• Gäst
« Svar #17 skrivet: 2006-11-13, 02:01:13 »
Men Myggan, enligt Al Gore så har CO2 halten aldrig varit så hög - i hela historien så långt man kan mäta. I sin dokumentär visade han en graf och i slutet, alltså våran tid, så gick den från att ha liknat en "platonisk aktie" till en raket rakt upp i taket. Det var avsnittet som skrämde mig mest. Gore fick använda en mobil kran för att följa med stapeln upp.

Jodå--han använde nog en väl vald skala för att få effekt.

Men jag pratar inte om tiden som man kunnat mäta CO2-halten.

[ Den har ökat från 0,03% till 0,04% dec senaste 50 åren--läste jag nånstans. Det ser inte mycket ut,men är ju en jätteökning 33%..].

---Jag menade att CO2 halten bör har varit större före karbontiden alltså för flera 100 miljoner år sedan,innan de fossila bränslena bildades.

Jag kanske tänker fel,men det förefaller vara så att när vi ekdat all olja,kol och naturgas,så får vi den CO2-halten som fanns i atmosfären innan dessa bildades??